GliderKing

Välkommen till min blogg /Welcome to my blog

Jag kommer fortlöpande att rapportera om aktuella händelser i mitt modell-flygar liv.../ Here u can read all about my R/C Models a.o.


Besök ÅMFK´s klubbhemsida: www.rcflyg.com för ännu fler tips och ideer../Pls visit my club webb site for more pictures at: www.rcflyg.com

and feel free to sign upp as a member on my blog..!Thanks...


..........ENJOY!!


My Oldies Glider "NEMERE"

My Oldies Glider "NEMERE"
Nemere

onsdag 11 januari 2012

Senaste projektet är en "Inomhus Combat modell" /Indoor Combat Fighter....




Min första "flygande vinge" konstruerade jag för ca 8 år sedan i Depron, materialet ämnad för att vara extremt lätt och för att flygas inomhus....fick av en tillfällighet se för ca 2 v. sedan ett av mina tidigare alster flyga vilket var riktigt kul. Mina egna skapelser har alla fallet offer för papperskorgen...! efter diverse hårda strider/landningar mm...modellen på bilderna tillhör Jack som fortfarande har sin kvar o. fortfarande flygandes som vi kan se...!

/ for about 8 years ago I designed my first flying wing, not neccessarily a combat wing but something in that direction. Sadly I don´t have any pictures left of it, but my friend Jack still has his....and this is what it looks like and flies very well and acrobatic.





grunden

Men  nu så är man igång igen...denna gången bygger jag en snarlik modell (fått ritning av några klubb kompisar) till min tidigare  men i EPP. Ett mjukare och mer stryktåligt material. Det köps i ark, ca 500x800mm i vit kulör. Det finns även färgade ark att köpa i Tyskland. Målet med denna modell är att hamna runt 90-100 gram total vikt med motor o. all elektronik inkl. acc. Min första kärra (på bild) väger endast 70 gram komplett.../ this is what todays flying wing looks like, the big difference is in the material. The first one was made out of Depron and todays modell in EPP. A much nicer and friendlier material to work with and also withstands harder and tougher beatments....my new model only weighs 70 grams, complete with everything....
ovan sidan
undersidan



Dessvärre så visade det sig att servona, micro micro, har för klena drev så jag får gå upp en storlek till 3 gr. servon...Motorn väger ca 7gr. utan propeller o. accen ca 10gr. / Unfortunately the micro-micro servos (1,5grams) were too small and didn´t do the work, so I´m going to replace them for 3gram servos and see what happens. Next step are the 5-6grams (in the worst case..!! )
 
Jag kommer att labba lite gran med olika storlekar på propellern och en del andra motorer. Bl.a 7grams, 14 och 26grams Borstlösa motorer (vad annars, enda som går att flyga med idag...!) /next step is to try out different BL-motors to find the optimal solution, for my needs...! that is....
Färdig...!



små micro-micro servon, endast 1,5grams....tyvärr för klena o. orkade inte dra skev rodren fullt ut, så nu skall dom bytas ut mot 3 grams... kolla motor och accen...micro size....
 

 / I think that the pictures talks for themselves....more than "tousand words"

 Japp, vågen visar 70 gram, för en komplett kärra med allt ombord....!!
 10 ampers fartreglage samt Spektrum mottagare, obs! att höljet är inte bortatget, där kan man nog spara 1gram...!!



Nu ikväll, tisdag 10/1 så har jag tillverkat modell nr.2 som kommer att bli ngt tyngre då jag ändrat lite i designen o. jag kommer för den skull att ha en ngt tyngre motor..... So imorgon blir det mer labba efter Hangflygning uppe på Ålleberg som lovar Västliga vindar och solsken samt ca 6-9m/s.....är faktiskt ledig imorgon från jobbet och detta året går i mina tecken " mer egen tid".....!! yes....på återhörande.....U Take Care...!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar