GliderKing

Välkommen till min blogg /Welcome to my blog

Jag kommer fortlöpande att rapportera om aktuella händelser i mitt modell-flygar liv.../ Here u can read all about my R/C Models a.o.


Besök ÅMFK´s klubbhemsida: www.rcflyg.com för ännu fler tips och ideer../Pls visit my club webb site for more pictures at: www.rcflyg.com

and feel free to sign upp as a member on my blog..!Thanks...


..........ENJOY!!


My Oldies Glider "NEMERE"

My Oldies Glider "NEMERE"
Nemere

onsdag 7 december 2011

Mitt senaste pågående "STOR" Projekt; PT-17 Stearman i skala 1:3...

Jag håller på med ett riktigt STORT projekt sedan ca 1 år tillbaka, nämligen bygget av en skala modell som heter PT-17 Stearman i skala 1:3 där spännvidden är ca 3,30meter....., This is my latest "Large" project, the PT-17 Stearman, in scale 1:3 and with a wing span of appr. 3,30meters. Orginalet är tillverkat i USA av Boeing-Stearman och just denna modell togs fram under 2:a Världs kriget främst för att träna amerikanska strids piloter. Det tillverkades ca 10,000 plan av denna modell.....och idag ser man oftast dessa klenoder vid diverse flyg uppvisningar, museum mm.

Min modell kommer att bli radiostyrt och motoriseras av en Ungersk bensin motor av fabrikatet MOKI som är en 5 cylindrig motor på 215 kubik och som utvecklar ca 16,5 HK.......to be equiped with the nice looking Moki 215, and that sound...!!! nothing beats it....

Jag kommer att bygga min modell så skala likt det bara går och tills dags datum så är kroppen byggd samt vingarna, fena stabbe och dessa är dessutom klädda med ett väv-buret material som kommer att målas så småningom. Min modell kommer att få ett färgschema enligt US Navy förlaga, dvs Navy Gul.....
so far the wings and the ruder are clothed with Profi-Cover and just waiting for paint. I have some minor work to do on the body before I cover that as well...and my ambition is to paint it in the US Navy yellow colors as my below examples....
ungefär så här kommer min Stearman att se ut när den är klar...
 
min plan är också att utrusta modellen med en rök anläggning för häftiga uppvisningar.....a smoke pump will be installed for some awesome flying

Hittintills så har jag köpt material till denna kärra ifrån/ I have purchased mtrl from the following countries; Österrike, Tyskland, USA, Kina, England, Ungern, Frankrike och självklart även Sverige....men det mesta är import grejor av olika slag....


Som sagt, jag började bygget den 26:e December-2010.....och kom väldigt långt inom loppet av ca 2 månader så var allt trä färdigt......sedan tog jag en time-out i bygget dels för att hjälpa våra döttrar, Malin/Linda, med deras husbyggen, sommarstugor mm samt så har jag gjort en större renovering på vår egen fastighet. Bl.a utvändig fasad målning, byggt helt nytt badrum, samt så målades vår sommarstuga om i sommras....med god hjälp av våra barn och barnbarn.


      Här börjar bygget:: this is were it started appr. the 26th of Dec./2010..





GliderKing himself...!!




Här är vingarna trä färdiga.....puh!!  ....i bakgrunden min 3,1 meters Extra-300 areobatic kärra/ in the background my 3.1meters Extra













Hello....anybody there...!!

I just can´t wait for a ride....

Hej Frank...the cockpit seems to be OK, plenty of space...



motorn måttas in...."heavy hard core stuff, Dude"..!!

där satt den.......

yeah ha....ride ém cowboy!!!






kolla...kolla...egen MUGG..!! haha..









vingarna, stabbe och fena klädda o. vingstöttorna tillverkade




häftig spis......
Utöver detta Stearman bygge och alla mina andra åtaganden så startade vår klubb, Ållebergs Modellflygklubb (ÅMFK), en nybörjar modellbyggar kurs för juniorer i våras där jag varit behjälplig i deras byggen mm. Detta projekt har f.ö fallit väldigt väl ut med 6st nya "hungriga" !! juniorer. Det kommer ett separat inlägg framöver om just detta projekt.

Och jag som skulle ha "egen tid" i år.....!! Får bli 2012........"skall bara" installera ett nytt kök i Lindas sommarstuga till våren.....MEN sen.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar